Gann

Stel hier uw vragen over TA-script, of help anderen met het oplossen van hun probleem
Plaats reactie
Janus
Contacteer:

Gann

Bericht door Janus » do jul 24, 2008 9:23 pm

Er zijn weinig indicatoren beschikbaar in Alex en in WallStreet welke zijn gebaseerd op de ideeën van Gann.
We vinden daar wel de SRL lijnen welke een variant zijn op de Gannlijnen en deze variant is bedacht door Dhr. Gould, zoals in mijn dia-presentatie te zien is.
Tijd om daar eens wat aan te gaan doen.
Ik begin met een simpele toepassing, het "Square of Nine", (de kubus van Pythagoras) welke Gann meebracht van een van zijn vele reizen, en dan toegepast vanuit een bodem of vanuit een top.
Een beetje uitleg van het Square of nine vindt u in mijn vroegere columns welke u bereikt via de link: www.jstas.com/columns.htm
In deze indicator laten we de factor tijd even buiten beschouwing en richten we ons op de prijs.
Gann stelt dat een bodem of een top een rekenkundige verhouding heeft met een opvolgende top of bodem, welke door het Square of Nine wordt aangegeven.
We zien dat zo even in de grafieken welke de indicator voortbrengt.
*
Eerst even de indicator:
De indicator maakt het mogelijk om vanuit een op te geven top of bodem de lijnen van het Square of Nine uit te zetten.
U moet zelf de datum ingeven vanaf welk punt u de lijnen wilt zien weergegeven ( de datum van een bodem of top) en daarna moet u even kiezen of u de lijnen omlaag weergegeven wilt zien vanaf een top (default waarde) of omhoog weergegeven wilt zien vanaf een bodem, u kunt dat doen door middel van een vinkje in het indicator scherm.
Dan kunt u door middel van een vinkje ervoor kiezen om alleen de 90-graden lijnen of ook de Corner-cross lijnen weer te geven (default).
Dan kunt u ook door middel van een vinkje ervoor kiezen om de lijnen naar links te verlengen, wat gemakkelijk is om te zien welke lijn correspondeerde met een top of bodem uit het verleden.
(Indien u dit vinkje niet ziet, dan moet u even schuiven met "het balkje" rechts in het indicator scherm).
Dan kunt u er nog voor kiezen welke lengte van de lijnen u wenst in de grafiek.
Standaard staat deze lengte op 500 koersbars, maar u kunt deze naar eigen wens aanpassen.
Ook kunt u weergeven hoeveel rotaties u wenst te maken in het Square of Nine, default =3.
Wanneer u de optie omlaag kiest, dan is de weergave onder de nullijn afgekapt, immers een aandeel met negatieve koers bestaat niet.
Ook kunt u door middel van een vinkje aan geven dat de lijnen en daarna de tekst moet doorlopen tot het einde van de grafiek, zodat men zelf geen waarde voor de lengte hoeft op te geven.
Dan kan u in mijn columns lezen dat het SQ9 het mooiste werkt bij getallen met drie cijfers, dus in de range 100-1000.
Maar, neem je Ahold dan zit je ruim onder de honderd, en neem je de DAX dan zit je ruim boven de 1000.
Ik heb daarom even de mogelijkheid ingebouwd om aan te geven dat de betreffende koerswaarde onder de honderd noteerd of boven de 1000.
De bewerking van het SQ9 wordt op die wijze aangepast volgens mijn columns.
U kunt dit aangeven door middel van een vinkje bij "kleiner dan 100" of een vinkje bij ""Groter dan 1000
Wanneer u beide aanvinkt krijgt u een foutmelding in de grafiek.
Dan vindt u onderaan in het indicator scherm nog mogelijkheid om voor slotkoersen te kiezen in plaats van voor de High of de Low.
Als laatste: er werden geen lijnen weergegeven wanneer u een datum selecteerde waarop geen handel was geweest, zoals bijvoorbeeld een zaterdag of een zondag.
Wanneer u een dergelijke datum selecteerd als top of bodem, dan verschijnt er een foutmelding in de grafiek.
.

Eerst even de code, en dan een paar grafieken.

Code: Selecteer alles

code is later gewijzigd, zie verderop in deze topic.
U ziet, een eenvoudig stukje code met wat parameters eromheen om een en ander af te vangen.
Genoeg gekletst, tijd voor wat grafieken.
Grafiek 1:
Afbeelding
In grafiek 1 ziet u de indicator weergegeven met de default-waarde, een berekening omlaag vanaf de top op ~564.
Wanneer u omlaag kiest neemt de indicator automatisch de hoogste waarde van die dag.
U ziet rechts in de grafiek weergegeven het aantal graden welke de rotatie maakt in het Square of Nine, en zoals u weet is elke 360-graden een compleet rondje.
Wanneer u nu eens die lijnen als een gebied bekijkt, dan moet u eens opletten hoe vaak de koers op zo'n gebied van richting wijzigt.
U ziet ook dat u niet blind kan gaan, er zijn andere indicatoren bij nodig.
Laten we nu eens die lijnen uitzeten vanaf het bodempje op 12-03-2003 met een waarde van ~217,8.
Grafiek 2:
Afbeelding
De grafiek is gemaakt met de instellingen:
Datum 12-maart-2003 en omhoog tekenen, dus vinkje weghalen bij omlaag tekenen en als lengte ingeven 1450 ;)
De grafiek spreekt voor zichzelf, ik voeg er dan ook geen woord extra aan toe.

Behalve dan misschien ... die 1620 graden ofwel 4,5 rondje in het SQ9 ( =9 !!).
Wortel(217,8 -)= 14,75
+9 = 23,75
Het kwadraat daarvan is: ~564.

Die lijkt erg dicht tegen een bekende waarde uit het zeer korte verleden aan te liggen ....
We zoomen een klein beetje uit.
Grafiek 3:
Afbeelding

Die 0 lijn rechts in het venster komt keurig overeen met die 1620 graden vanaf de bodem in 12-maart-2003.
Gann vertelde: bodems of toppen hebben een rekenkundige verhouding met toppen en bodems in de toekomst ....
In plaats van omlaag te tekenen vanaf die ~564 kunnen we dus net zo goed de lengte verlengen vanuit 12-mrt-2003.
.
Dan nog even kort de grafiek van de DAX:
Grafiek 4:
Afbeelding
.
En de grafiek van Ahold:
Grafiek 5:
Afbeelding
.
Laatst gewijzigd door Janus op ma aug 11, 2008 1:21 am, 7 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke groet,
JanS ;)

Janus
Contacteer:

Bericht door Janus » do jul 24, 2008 9:28 pm

Bovenstaande indicator werkt bij mij goed in Wallstreet for Windows, maar wanneer ik deze wil toepassen in Alex-Pro, dan verschijnt er linksboven in het scherm wel de naam met de parameters,maar de lijnen en de tekst worden niet weergegeven.
De compiler van AlexPro accepteerd dus wel het script, maar ik krijg geen lijnen te zien.
Iemand een idee waar dat aan kan liggen ?
.
Bovenstaande code werkt inmiddels ook voor Alex Pro, het probleem is door Eric opgelost, waarvoor dank.
Laatst gewijzigd door Janus op do jul 24, 2008 10:46 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke groet,
JanS ;)

Eric

Bericht door Eric » do jul 24, 2008 10:21 pm

Leuk puzzeltje Jan!

Maar ik heb hem gevonden - in Alex worden de DateTimes van de dagkoersen niet als geheel getal doorgegeven, maar inclusief de tijd van de slotkoers. Als dit stukje vervangt gaat het wel goed:

For i:=0 to Barcount-1 Do 
  Begin 
    If trunc(DateTime[i])=trunc(X1) Then 
      Begin 
        Ing:=High[i]; 
        If not Down Then Ing:=Low[i]; 
      End; 
      If i=BarCount-1 Then 
        Begin 
          h1 := trunc(DateTime[i]); 
        End; 
---
Eric

Janus
Contacteer:

Bericht door Janus » do jul 24, 2008 10:42 pm

Fantastisch Eric, je bent een kei in het oplossen van puzzels ! !
Dat had ikzelf waarschijnlijk nooit gevonden.
Bedankt ;)
Ik heb de code hierboven aangepast, en deze werkt nu ook in Alex Pro.
.
Vriendelijke groet,
JanS ;)

Janus
Contacteer:

Bericht door Janus » vr jul 25, 2008 11:48 pm

De code is nogmaals licht aangepast, zie hierboven.
Er is de mogelijkheid toegevoegd om te werken met slotkoersen en er is een foutmelding ingebouwd wanneer u een datum kiest waarop er geen handel is geweest, zoals bijvoorbeeld een zaterdag of een zondag.
.
Vriendelijke groet,
JanS ;)

Janus
Contacteer:

Bericht door Janus » zo jul 27, 2008 10:15 pm

Ik heb de mogelijkheid ingebouwd om ook de driehoek te laten weergeven (0-120-240-graden) alsmede de 144 graden lijn.
Tevens een bug gerepareerd waardoor sommige lijnen niet werden getekend bij koerswaarden kleiner dan twee.
De code hierboven is dus met ingang van vervangen door versie 1.04
.
Vriendelijke groet,
JanS ;)

Janus
Contacteer:

Bericht door Janus » di jul 29, 2008 1:11 am

De code in bovenstaande topics gaf het Square of Nine berekend vanuit een bodem of een Top.
We hebben natuurlijk ook het Square of Nine volgens de standaard opzet, dus met een centerpunt van 1, en dan verder door-cirkelen maar ;)
Ik heb ook daarvoor even een stukje code geschreven (Wanneer u geen lijnen ziet, moet u even het aantal rotaties verhogen)
Ik heb met deze indicator gekozen voor een meer modulaire opzet.
Dat lijkt in eerste instantie bewerkelijker, maar het aantal benodigde variabelen neemt sterk af, en dat komt ten goede aan de snelheid.
Ook is de overzichtelijkheid van het programma verbeterd.
Het "loont" dus om "modulair" te programmeren.
Hieronder even de code van het standaard "Square of Nine".

code gewijzigd en vervangen, zie verderop in deze topic.
Helaas ontbreekt mij momenteel de tijd om de code onder "alle" omstandigheden te testen, dus wanneer u afwijkingen constateert, dan helpt u mij en anderen door dit even te vermelden ---- bij voorbaat bedankt ! .
Laatst gewijzigd door Janus op wo jul 30, 2008 8:18 am, 7 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke groet,
JanS ;)

Janus
Contacteer:

Bericht door Janus » di jul 29, 2008 1:20 am

Eric,
In bovenstaand script geef ik op voor de variabelen T1 en T2 als eigenschap "String".
T1 en T2 zijn stukjes tekst.
Een en ander werkt prima.
Wat bij mij echter een belletje laat rinkelen is het gegeven, dat in mijn TA-script-scherm de tekst "String" met vette letters wordt weergegeven, terwijl andere variabelen met gewone tekst worden weergegeven.
Ofwel kort door de bocht ....wat doe ik fout, en wat is de juiste manier ?
Alvast bedankt,
Vriendelijke groet,
JanS ;)

Eric

Bericht door Eric » di jul 29, 2008 10:19 am

Janus,

Heel oplettend, maar je doet niets fout. De editor van TA-script heeft een ingebouwde 'syntax-highlighter' voor Pascal syntax, die om de een of andere reden string wel maar bijvoorbeeld integer en boolean niet vet maakt. De editor is een standaardcomponent, dus ik kan niet precies aangeven waarom dat zo is.

---
Eric

Janus
Contacteer:

Bericht door Janus » wo jul 30, 2008 12:49 am

Bedankt Eric, ik was al "bang" dat er wat fout ging.
Vriendelijke groet,
JanS ;)

Janus
Contacteer:

Bericht door Janus » wo jul 30, 2008 12:51 am

Ik ben begonnen met het SQ9-top-bottom, en het logische vervolg is de SQ9 zelf vanaf het centerpunt 1; voordat ik met wat anders verder ga.
In bovenstaande topic zag u de eerste basis-versie 1.00
Inmiddels heb ik tussen de bedrijven door een en ander aangepast, er stonden enkele dubbele bewerkingen in, en enkele procedures heb ik verwijderd, doordat andere procedures zijn aangepast.
Er is nu één procedure voor tekst, één procedure voor het tekenen van de lijnen, en één procedure voor de kleur.
Het script is 10% ingekort, en ik vind de overzichtelijkheid van het script verbeterd.
Verder heb ik even een aanpassing gemaakt voor het gegeven dat de plaats van de tekst van de triangle en van de 144-lijn afhankelijk was van de zoom van de grafiek, die plaats heeft nu een vaste waarde/afstand.
Het script werkt bij mij prima in W$ en in Alex Pro.
Wanneer u geen lijnen getekend ziet ( met de bijbehorende tekst) controleert u dan even de instellingen, vaak worden er geen lijnen weergegeven op het koersniveau waarmee u werkt, doordat of het aantal rotaties verkeerd staat.
Het gewijzigde script:

Code is naderhand gewijzigd, zie verderop in deze topic.
.
Opmerkingen / aanvullingen zijn welkom, het lijkt me stug dat er nog geen fouten/mis-interpretaties aanwezig zijn.
.
Laatst gewijzigd door Janus op ma aug 11, 2008 1:22 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke groet,
JanS ;)

Janus
Contacteer:

Bericht door Janus » do jul 31, 2008 12:44 am

Eric,
Ik wil verticale tijdlijnen gaan tekenen in de grafiek.
daar kom ik nog wel uit, maar ik zit even te denken over de plaats van de tekst bij die lijnen.
Het mooiste is dat die tekst of onder of boven in de grafiek wordt weergegeven (zoals Wallstreet dit zelf doet met bijv. de naam van het fonds en de toegepaste indicator).
Wanneer ik de plaats ophang aan de koerswaarde in de grafiek, dan ben ik afhankelijk van de zoom in die grafiek.
Het maakt immers nogal uit of iemand de AEX weergeeft vanaf 2000 of vanaf 2003 om maar iets te noemen.
Wanneer ik de plaats van de tekst ophang aan de laatste koers in de grafiek, dan is de kans groot dat er veel tekst door de andere koersen heen staat.
Daarom zit ik met de volgende vragen;
Is er een manier om de tekst een vaste waarde te geven, zodat deze boven of onder in het koersscherm staat op de aan te geven datums?
Wanneer dit niet kan, kan ik dan van de beeldscherm-weergave, dus het zichtbare gedeelte van de grafiek (wat afhankelijk is van de mate van in-of-uit-zoom) uitvragen wat de hoogste of laagste koers is, zodat ik de tekst die plek kan meegeven?
Of heb jij een andere slimme oplossing ?
Vriendelijke groet,
JanS ;)

Eric

Bericht door Eric » do jul 31, 2008 9:47 am

Tja, dat is een lastige.

Is het een idee om de tekst achter de laatste koers te zetten? Je moet dan wel de grafiek even naar links schuiven om de tekst te zien, maar hij staat dan niet in de weg.

if BarCount > 0 then
  with CreateText(BarPosition[BarCount-1]+BarInterval, Close[BarCount-1], 'Test') do
  begin
    Color := clWhite;
    HorzPosition := hpRight;
    VertPosition := vpCenter;
  end;
---
Eric

Janus
Contacteer:

Bericht door Janus » do jul 31, 2008 11:41 pm

Bedankt voor je antwoord Eric, ik zit met tijdlijnen in de toekomst, maar ook in het verleden.
Ik zal er proberen een oplossing voor te vinden, de toekomst kan ik inderdaad steeds op slot niveau van de laatste koers laten doorlopen, en het verleden moet ik dan gaan aanpassen aan het koers-niveau rond die datum.
Het ging mij er met mijn vraag om, dat ik geen andere/betere mogelijkheden over het hoofd zag doordat ik die niet ken.
Eerst maar even een beetje vakantie houden, en daarna ga ik er wel mee aan de slag.
Vriendelijke groet,
JanS ;)

Janus
Contacteer:

Bericht door Janus » vr aug 01, 2008 11:56 pm

Onderstaand stukje vindt u ook op: http://www.jstas.com/Square/cardinal_an ... _cross.htm
.
Cardinal- And Corner- cross
Via e-mail bereikt mij de vraag: vanwaar die speciale toekenning aan het Cardinal -cross en het Corner-cross in het " Square of nine"?.
De achtergrond van die hoeken vinden we onder andere in "nummer -vibratie", ik zal dat even heel kort toelichten.
*
In numerologie vinden we het vibratie nummer door simpelweg de cijfers in een getal op te tellen.
Nemen we het nummer 2411; en we tellen de cijfers 2-4-1-1 op, dan krijgen we als uitkomst 8.
2411 heeft dan als vibratie -nummer het getal 8.
*
Gann stelt in zijn werken dat na het cijfer 9 alles weer opnieuw begint, en dat het cijfer negen daarom een punt is om uit te kijken naar verandering; ofwel het vibratienummer 9 is belangrijk.
*
Wie mijn stukjes (zie de site www.jstas.com en dan onder columns) over het Square of Nine gelezen heeft weet dat het cardinal-cross als hoeken geeft in de cirkel:
90 - 180 - 270 - 360 graden.
.
90 -> 9+0 --> 9
180 -> 1+8+0 --> 9
270 -> 2+7+0 --> 9
360 -> 3+6+0 --> 9
Wie de moeite genomen heeft om de "SQ9 -top-or-bottom indicator" in zijn grafiek op te nemen, zal zien dat deze steeds verder draait, maar dat maakt natuurlijk niets uit.
Immers: 3960 graden (om een voorbeeldje te pakken) = 3+9+6+0 --> 18 ---> 9.
De lijnen van het cardinal-cross zijn dus allemaal lijnen met het vibratienummer 9.
*
Nemen we het corner-cross.
Dat zijn de hoeken 45 - 135 - 225 - 315 graden.
45 - 4+5 --> 9
135 --> 1+3+5 --> 9
225 --> 2+2+5 --> 9
315 --> 3+1+5 --> 9
De lijnen van het corner-cross zijn dus ook lijnen met als vibratienummer 9.
*
En die 144 lijn dan welke ik ook altijd mee neem in de diverse stukjes?
Ja, u ziet het al : 1+4+4 --> 9.
Nu heeft het getal 144 nog veel meer "raakvlakken" maar dat is dan weer iets voor een andere keer.
*
Dan nog het antwoord op de vragen waarom uit te gaan van een bodem of een top ...wel - dat was een duidelijke punt waarop een en ander " opnieuw begon" een punt waar als het ware een negen eindigde.
*
Wellicht dat u nu iets anders aankijkt tegen deze indicator.
Met vriendelijke groet,
JanS ;)
Jan@jstas.com
*
Disclaimer: Bovenstaande zijn slechts ideeën, verwachtingen en hersenspinsels. Ze hoeven dan ook helemaal niet te kloppen met de werkelijkheid. Handelen met deze gegevens op de beurs is derhalve voor eigen risico, en wordt afgeraden. U kunt daarbij al uw geld verliezen, en meer dan dat !!
Vriendelijke groet,
JanS ;)

Plaats reactie